Ensimmäisenä lyhyt tarina:
Minulla ja Tuntemattomalla sotilaalla ei ole kovin lämpimät välit. Olen yrittänyt lukea kirjaa pariin kertaan, ja tunnen Wikipedia-artikkelin kuin omat taskuni. Viimeksi olen koskenut mihinkään Tuntemattomaan liittyvään lukion toisella luokalla (eli viisi vuotta sitten), kun hampaat irvessä luin kirjaa samalla kuin katsoin elokuvaa ja täydensin hataria tietojani mainitulla Wikipedia-sivulla. Tästä huolimatta osaan vanhimman elokuvan (ja kirjan) alun melkein sanasta sanaa ulkoa, koska perheessämme Tuntemattomasta kyllä pidetään.
Minulla ja Tuntemattomalla sotilaalla ei ole kovin lämpimät välit. Olen yrittänyt lukea kirjaa pariin kertaan, ja tunnen Wikipedia-artikkelin kuin omat taskuni. Viimeksi olen koskenut mihinkään Tuntemattomaan liittyvään lukion toisella luokalla (eli viisi vuotta sitten), kun hampaat irvessä luin kirjaa samalla kuin katsoin elokuvaa ja täydensin hataria tietojani mainitulla Wikipedia-sivulla. Tästä huolimatta osaan vanhimman elokuvan (ja kirjan) alun melkein sanasta sanaa ulkoa, koska perheessämme Tuntemattomasta kyllä pidetään.
Aluksi traumatisoiduin
esiteininä elokuvien kuolemakohtauksista ja sitten tajusin, ettei vanhin elokuva
ole kovin kummoisesti näytelty ja yllättävän tylsä. Kaipasin myös lisää kritiikkiä koko sotaa kohtaan. Varsinkin, kun Sotaromaanissa
sitä kritiikkiä kyllä on. Erityisesti kaksi ensimmäistä on pitänyt minut poissa
aiheen ääreltä, aina menneeseen maanantaihin saakka. Koska haluan edes vähän
olla perillä keskustelusta (ja tietty haluan sanoa oman mielipiteeni asiasta),
päätin kokemuksista huolimatta lähteä katsomaan uutta Tuntematonta.
* * * * *
Ennakkofiilikset (kirjoitettu ennen elokuvan alkua):
Myönnän, että minua jännittää mennä katsomaan elokuvaa. Kuten
sanottu, suhteeni Tuntemattomaan on pääasiassa kielteinen, ja suhtaudun
sotaelokuviin näin yleisestikin aika varauksella. Ihan jo vaan sen takia, etten
halua katsoa (tai lukea) surullisia tarinoita, joissa kiinnyn aina niihin
kuoleviin hahmoihin. Tiedän jo etukäteen osaavani elokuvan alun ulkoa, mutta
lopusta minulla on hyvin hatarat muistikuvat. Vähän salaa toivon, että elokuva
on enemmän Sotaromaani kuin Tuntematon sotilas.
Olen yrittänyt viimeiset päivät ”puolustaa” tätä elokuvaa lähinnä
sen takia, että se vanha hyvä ei välttämättä ole aina se paras, ja omasta
mielestäni ei olekaan. Eniten jännittää näyttelijävalinnat, ja onko taas palkattu
yli-ikäisiä rooleihin.
Elokuvan jälkeen:
Huh.
Ensinnäkin, en olisi koskaan uskonut, että Tuntematon sotilas voi
jättää minut niinkin pitkäksi aikaa sanattomaksi. Jouduin kirjottamaan ylös
avainsanoja, ennen kuin sain muotoiltua ajatukseni järkevästi kavereilleni. En
ole hetkeen itkenyt elokuvassa näin paljon, vielä harvemmin
sotaelokuvassa. Täysin häpeilemättömästi myönnän, että aloitin kyynelehtimisen
varmaan ensimmäisen puolen tunnin aikana, ja lopussa itkin melkein tarpeettoman
liikaa.
Tuntematon on esteettisesti kaunis, ja huolellisesti kuvattu, että
olisin voinut katsoa sen luonto-otoksia koko kolme tuntia. Värimaailmasta
alkaen hyvin silmää miellyttävää. Vaikka välillä olisin kaivannut vähän
rosoisuutta otosten kliinisyyteen, en pidä sitä kovinkaan suurena epäkohtana,
ottaen huomioon, miten moni asia olisi voinut oikeasti mennä pieleen.
Ehkä pysäyttävintä koko elokuvassa on kuitenkin sen realistisuus.
Katsojalle ei jää epäselväksi, millaista sota todellisuudessa on, eikä Suomen
osuutta jatkosotaan kaunistella liikaa. On lähinnä naivia kuvitella, että
täällä oltaisiin oltu ainoastaan pyhimyksiä, eikä sitä väitetä kertaakaan
elokuvan aikana. Omien teloitukset, saksalaisten kanssa tehty yhteistyö,
venäläisnaisten kohtelu Petroskoissa ja ruumiiden ryöstely kertovat siitä, ettei
suomalaiset olleet ainoastaan uhreja.
Monessa kohtaa oikeita asioita on jätetty pois, ja vastaavasti
oikeita on tuotu tilalle. Tärkeimpänä ehdottomasti jo yllä mainittu sodan
realismi, jota on sensuroitu ja tuotu takaisin Tuntemattoman ensimmäisen
julkaisun jälkeen vaihtelevalla menestyksellä.
Louhimiehen versio on ehdottomasti ”huumorittomampi” kuin Laineen (tämä on ehkä eniten mutuajatus tässä postauksessa, enkä osaa oikein edes perustella sitä), mutta sitäkin enemmän arvostan naisten esille tuomista uudessa versiossa. Vanhasta elokuvasta mukaan on tuotu Petroskoissa asuva Vera, Sotaromaanista lotta Raili Kotilainen, ja mainittu, muttei koskaan näytetty, Rokan vaimo Lyyti. Vaikka naisten kohtaukset elokuvassa jäävät lyhyiksi, tuovat he tärkeän ja mielenkiintoisen näkökulman sodan kokijoina.
Louhimiehen versio on ehdottomasti ”huumorittomampi” kuin Laineen (tämä on ehkä eniten mutuajatus tässä postauksessa, enkä osaa oikein edes perustella sitä), mutta sitäkin enemmän arvostan naisten esille tuomista uudessa versiossa. Vanhasta elokuvasta mukaan on tuotu Petroskoissa asuva Vera, Sotaromaanista lotta Raili Kotilainen, ja mainittu, muttei koskaan näytetty, Rokan vaimo Lyyti. Vaikka naisten kohtaukset elokuvassa jäävät lyhyiksi, tuovat he tärkeän ja mielenkiintoisen näkökulman sodan kokijoina.
Eniten huolta minussa on aiheuttanut näyttelijävalinnat ja heidän
ikänsä verrattuna sodan kokeneiden ikään. Ja myönnän olleeni turhaa huolissani.
Kukaan ei tuntunut olevan väärässä paikassa, enkä osannut ajatella
näyttelijöitä heidän normaaleina persooninaan. Koska suurin osa pienien sivuosien
näyttelijöistä ainakin näyttivät nuorilta, ei vanhemmat päähenkilöiden näyttelijät tehnyt niin pahaa. Tärkeimmät hahmot saavat tarvittavaa syvyyttä
ja hahmokehitystä, ja heihin on helpompi samaistua. Ainoastaan Lehtoon olisin kaivannut
vielä enemmän sisältöä. Hän jää karikatyyrimaisen kylmäksi ja inhottavaksi,
toisin kuin esimerkiksi Lammio, jota on helpompi vihata vanhimmassa elokuvassa,
kuin tässä uudessa, vaikkei kehitystä välttämättä tapahdukaan.
Näyttelijöistä haluan nostaa vielä erikseen esille Koskelaa
näyttelevän Jussi Vatasen ja Kariluotoa esittävän Johannes Holopaisen. Toki
kyseessä on elokuvassa keskeiset hahmot, mutta siitä on hetki, kun viimeksi
olen ollut yhtä vakuuttunut suomalaisen näytteliöiden työstä kuin nyt. Heti
elokuvan alusta molempiin hahmoista on helppo kiintyä, ja kuten arvata saattaa
kyyneliltä ei säästytty (sanoinko, miksi en pidä hirveästi surullisista
tarinoista). Tarvittaisiin ainakin pari reaktiogifiä, jotta voisin kertoa
todella, miten onnellinen ja innoissani olen näiden roolien onnistumisesta.
En halua ottaa kantaa tähdillä tai muilla mittareilla siitä, miten
hyvä elokuva Tuntematon sotilas on, mutta itse pidin siitä. Ja ymmärrän hyvin,
miksi se on saanut hyviä arvosteluja. Ymmärrän toki niitäkin, joiden mielestä
Edvin Laineen versio on ainoa oikea Tuntematon, mutta koen, että Louhimies on
onnistunut kuvaamaan sotaa sellaisena, mitä se todellisuudessa on.
Kansallisromanttiset maisemat toimivat täydellisenä kontrastina sille, mitä
jatkosota on todella ollut, ja positiiviseksi yllätykseksi paljastunut
näyttelijäkaarti tuo uudella tavalla eloon varmasti Suomen tunnetuimman
komppanian.
* * * * * *
Kiinnostukseni tarttua
Sotaromaaniin ehdottomasti lisääntyi, sillä nyt haluan tietää, tekikö elokuva
tosiaan oikeutta alkuperäismateriaalillensa. Tämä aiheuttaa suurta hämmennystä
itsessäni, koska minun Tuntematon vastustus on laajalti tiedettyä, enkä jaksa
uskoa, että olen todella juuri kirjoittanut jotain positiivista siitä melkein
kolmen liuskan verran. Ihmeiden aika ei ole ohi.
Kiitos kirjoituksestasi - on mielenkiintoista päästä sellaisen henkilön "pään sisään", joka elokuvasta piti.
VastaaPoistaYksi asia, josta petyin elokuvassa eniten, oli nimenomaan Sotaromaanin puuttuminen teoksesta kokonaan: mukana ei ollut ainuttakaan kohtausta siitä, vaikka toisin oli luvattu. Korkeintaan yksittäisiä sitaatteja tai niiden osia saattoi olla mukana - en sentään aivan sanasta sanaan muista Sotaromaanin eroja Tuntemattomaan sotilaaseen. Louhimiehellä oli suuri potentiaali hyödyntää tätä mielenkiintoista versiota, mutta haaskasi tilaisuutensa...
On kuitenkin hieno asia, että tämä elokuva sai sinut katsomaan Tuntematonta eri tavalla kuin aikaisemmin. :)
Olihan tässä ainakin se, kun se yksi upseeri (Karjula) ampuu randomisti suomalaisen sotilaan. Toki, kun en ole kumpaakaan kirjoista lukenut sen tarkemmin, niin en tiedä oliko se sitten ainoa ero :D
PoistaKiitokset postauksesta, uskon sen vastaavan aika pitkälti omia tuntemuksiani, kunhan vain ehdin ensin elokuviin Tuntemattoman katsomaan. En ole koskaan lukenut irjaa, mutta nyt se roikkuu kuunneltavien jonossa BookBeatissa. Ehkä siihen olisi helpompi tarttua juuri kuuntelemalla kuin lukemalla. Uusi elokuva kiinnostaa kyllä myös, keskimmäisen olen nähnyt joitain kertoja, mutta viimeisimmästä katselukerrasta on vuosia. Etenkin nuo elokuvaan nostetut naiset kiinnostaa, sillä kuuntelin juuri äänikirjana Toisen tuntemattoman, joka oli todella vaikuttava kirja.
VastaaPoistaOlisi hauska kuulla, mitä mieltä tästä olit! Luin itse Toisen tuntemattoman viime viikolla, ja vaikka naiset eivät ihan samanlaista roolia elokuvassa saakaan, on hauska huomata, että he ovat saaneet nyt hieman enemmän huomiota kuin aikaisemmin. Voisi itsekin yrittää kuunnella Tuntemattoman, jotenkin sen lukeminen tuntuu hyvin ylivoimaiselta edelleen.
Poista